СТРАТЕГІЯ
РОЗВИТКУ ЦЕНТРУ
ГЕНДЕРНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ І ОСВІТИ МАРІУПОЛЬСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО УНІВЕРСИТЕТУ НА 2011 –
2015 РР.
Дегтеренко А. М.,
кандидат політичних наук, доцент
кафедри міжнародних відносин і зовнішньої політики Маріупольського державного
університету, директор Центру ґендерних досліджень і освіти МДУ
Протягом останніх років гендерні
дослідження в Україні охопили й Українське Північне Приазов’я (УПП) та Схід
України. У Маріупольському державному університеті як важливому осередку сучасної
освіти східного регіону накопичено певний досвід такої діяльності, у рамках
якої проводяться щорічні круглі столи,
конференції, диспути, тренінги. Тим часом робота з досягнення ЦРТ (Цілей
розвитку тисячоліття) і практичні потреби регіону стали вимогами невідкладного
створення центру, у межах якого ініціюються ґендерні дослідження в Українському
Північному Приазов’ї та Донбасі, проводяться самостійні дослідження з важливих
проблем соціальної організації відносин.
У 2010 році МДУ став переможцем
спільного проекту Європейського Союзу та Програми розвитку ООН (ПРООН) в
Україні «Програма рівних можливостей і прав жінок в Україні» разом з Київським
національним економічним університетом імені Вадима Гетьмана та Прикарпатським
національним університетом імені Василя Стефаника.
Згідно з меморандумом про
співробітництво, підписаним керівництвом ПРООН та МДУ, на базі
маріупольського університету відкривався
Центр ґендерних досліджень та освіти.
Робота Центру спрямована на
досягнення рівних можливостей для всіх громадян України; формування нових
підходів толерантного ставлення до чоловіків та жінок; подолання негативних
стереотипів в українському суспільстві та протистояння дискримінації та
насильству. Діяльність центру здійснюється за такими напрямками: освітня
діяльність (ідея ненасильницької освіти – рівнопартнерського діалогу викладачів
і студентів); науково-дослідна діяльність (дослідження гендерних питань, що
мають вплив на розвиток людства відповідно до «Цілей розвитку тисячоліття»,
прийнятих Україною після підписання Декларації Тисячоліття на саміті ООН у 2000
році) та консультативно-правова допомога громадянам – мешканцям Маріуполя та
Приазов’я.
Перший напрям – навчальна робота. Організація навчальної
діяльності має здійснюватися на основі інтеграції гендерного підходу в
навчально-виховний процес. Затвердження принципів гендерної чутливості в
навчальному процесі – це найефективніший засіб досягнення основної мети – рівного
партнерського діалогу викладачів і студентів. Вивчення особливостей виникнення
і поширення гендерних ідей у теорії і практиці вітчизняної та зарубіжної освіти
є дієвим механізмом для створення нового підходу до навчального процесу, удосконалення
існуючих методик та технологій гендерної освіти. З огляду на опрацьований
матеріал висувається необхідність оновлення змісту освіти шляхом впровадження
гендерної тематики в навчальні дисципліни і створення відповідних спецкурсів.
Крім того, нагальною є розробка
плану роботи навчального закладу.
1. Реорганізація відносин
між викладачами та студентами з урахуванням принципів гендерної чутливості –
створення рівнопартнерської моделі освіти в навчальних закладах міста
Маріуполя, УПП та всієї України
Вважаємо за доцільне проведення
тренінгів для викладачів навчальних закладів всіх рівнів – від дошкільних
навчальних закладів до структур післядипломної освіти з метою збереження
спадковості традицій.
Передбачається підготовка
викладацького складу ВНЗ щодо формування готовності студентів до роботи з
гендерного виховання та соціалізації дітей на принципах автономності й
інтеграції прийомів науково-педагогічної діяльності (активних та інтерактивних,
діалогових, ігрових й індивідуальних методів), єдності дослідницької роботи та
викладання, максимальної відкритості гендерних курсів слухачам, руйнування
авторитарних моделей навчання та стереотипів у вищому навчальному закладі.
2. Вдосконалення існуючих
методик та технологій гендерної освіти
Розробка лекційних курсів,
практичних семінарів, тренінгів для студентської молоді:
1) «Гендерний підхід у
підготовці фахівців ВНЗ»;
2) «Гендерні установки
навчально-виховного процесу»;
3) «Інноваційні технології у формуванні гендерної культури»;
4) «Сексизм як
соціально-психологічна проблема»;
5) «Гармонійні відносини:
гендерний підхід»;
6) «Усвідомлення
гендерних стереотипів й аналіз гендерних конфліктів»;
7) «Засвоєння
гендерних ролей протягом дитинства»;
8) «Правове регулювання питань з гендерної політики».
Вдосконалення ненасильницького
виховання та освіти, розробка інноваційних тренінгів.
3. Підготовка плеяди
гендерно обізнаних фахівців національної
інтелігенції
Організація роботи вузівських
олімпіад та конкурсних робіт за гендерною тематикою, а також організація та
проведення міжвузівських, всеукраїнських та міжнародних конференцій з гендерних
питань.
Передбачається підготовка
студентів як майбутніх педагогів до проведення навчально-виховної роботи з
гендерної соціалізації дітей на принципах егалітарності, обумовлених
етнокультурними традиціями етнічних спільнот Українського Північного Приазов’я.
4. Підготовка спеціалістів з
гендерної експертизи
Другий напрям роботи – науково-дослідна діяльність передбачатиме роботу в таких
напрямках:
По-перше, дослідження гендерних проблем, які мають вплив на розвиток людства
Вибір напряму гендерних досліджень
обумовлений зобов’язанням України досягти Цілей тисячоліття в галузі розвитку
після підписання Декларації Тисячоліття на Саміті ООН у вересні 2000 року. Аналіз
досягнення основних цілей розвитку (подолання бідності, забезпечення доступу до
якісної освіти впродовж життя, забезпечення
сталого розвитку довкілля, поліпшення
здоров’я матерів та зменшення дитячої смертності, а також обмеження поширення
ВІЛ-інфекції/СНІДу та туберкульозу і започаткування генденції до скорочення їх
масштабів) буде здійснюватися через забезпечення гендерної рівності (ціль 6).
По-друге, аналіз гендерної рівності в діяльності органів місцевої,
регіональної та центральної влади
У межах цього напряму спільно з
органами влади всіх рівнів проводитимуться наукові дослідження, розроблятимуться
статистичні матеріали для підготовки
практичних рекомендацій щодо покращення гендерного співвідношення обох статей
на рівні не менше від 30 до 70 % у представницьких органах влади та на вищих
щаблях виконавчої влади та скорочення вдвічі
розриву в прибутках жінок та чоловіків.
По-третє, моніторинг гендерної ситуації в культурному, соціально-економічному й
політичному житті УПП та Сходу України
Так, під час здійснення
моніторингу планується проаналізувати:
· існуючу нормативно-правову базу;
· соціальні передумови актуалізації ідей гендерного підходу
в умовах розвитку молоді м. Маріуполя, Приазов’я та Сходу України;.
· ситуації презентації ідей гендерного підходу в системі
освіти України;
· існуючі характеристики основних стратегій інтеграції
гендерного підходу у вітчизняну систему освіти.
Четвертим аспектом науково-дослідного
забезпечення гендерного процесу є:
· підготовка та видання колективних монографій з гендерної
тематики;
· публікація статей та різних матеріалів за результатами
проведення гендерних досліджень у популярних і спеціалізованих виданнях;
· організація й активізація науково-дослідницької роботи
студентів і викладачів у проблемних групах, участі в конкурсах з гендерної
тематики, створення гендерної бібліотеки та відеотеки;
· підготовка кандидатських та докторських дисертацій з
гендерної проблематики;
· систематизація й аналіз міжнародного та українського
законодавства з питань гендерних відносин.
Третій напрям роботи – надання
консультативної та правової допомоги. У його
рамках здійснюватимуться такі види діяльності.
1. Розробка
та впровадження «Гендерної рубрики» у ЗМІ місцевого рівня
· Проведення блоку науково-популярних програм на місцевому радіо
та телебаченні.
· Розробка Інтернет - ресурсу освітньо-наукового центру
гендерних досліджень 3 мовами (українська, російська, англійська).
· Цикл публікацій у місцевих газетах, журналах.
2. Забезпечення
роботи осередку «Гендерна консультація» для практичної допомоги мешканцям
регіону
Заплановано створити
консультаційний пункт у ГОЦ МДГУ з прав жінок і чоловіків для допомоги громадянам у вирішенні гендерних
протиріч.
Створення інформаційних стендів з
проблематики гендеру в ЗОШ, ПТУ, технікумах, ВНЗ м. Маріуполя та Приазов’я, а
також створення спеціалізованих інформаційних стендів у публічних та
спеціалізованих бібліотеках м. Маріуполя та регіону в цілому.
3. Проведення відкритих
круглих столів, форумів, диспутів за гендерною тематикою
Центр гендерних досліджень і
освіти передбачатиме організацію і проведення, спільно з місцевими органами
влади, відкритих круглих столів, форумів з актуальних гендерних проблем з метою
розвитку гендерної чутливості у громадськості.
4. Підготовку та видання
довідників та збірників з прав та обов’язків жінок і чоловіків
З метою
підвищення ефективності процесу утвердження гендерної рівності необхідно
підготувати й видати словники-довідники дефініцій термінів з гендерної
тематики, збірників науково-популярних
статей.
Запланована робота висвітлюватиметься в засобах масової
інформації. Окрім цього, отримані результати гендерних досліджень
оприлюднюватимуться в ході науково-практичних, методичних конференцій
місцевого, регіонального, всеукраїнського та міжнародного рівнів.
Отже,
реалізація всіх пунктів стратегії стане одним з кроків до будівництва
громадянського суспільства в України.
|