Історичний факультет МДУ   Вхід для зареєстрованих учасників





Найбільш обговорювані доповіді

[21.02.2011]
ПРЕВЕНТИВНА ДИПЛОМАТІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВИ
[02.03.2011]
РЕГІОНАЛЬНИЙ ПАТРІОТИЗМ ДОНБАСУ НА ПРОТИВАГУ УКРАЇНСЬКОМУ НАЦІОНАЛІЗМУ (НА ОСНОВІ МАТЕРІАЛІВ ДОНЕЦЬКОЇ ПРЕСИ)
[26.02.2011]
МИРОТВОРЧІСТЬ В СУЧАСНИХ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИНАХ
[25.02.2011]
ГЕОПОЛІТИЧНЕ СУПЕРНИЦТВО ІРАНУ І США В БЛИЗЬКОСХІДНОМУ РЕГІОНІ В КОНТЕКСТІ ПРОБЛЕМИ ІРАНСЬКОЇ ЯДЕРНОЇ ПРОГРАМИ
[05.03.2011]
МІЖНАРОДНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО ЯК ВИЗНАЧАЛЬНА СКЛАДОВА ЗОВНІШНЬОЇ ПОЛІТИКИ ФРН
» Статті » Зовнішня політика України на сучасному етапі

УКРАЇНСЬКО-ЧЕСЬКІ ВІДНОСИНИ В КОНТЕКСТІ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ ДО ЄС

УДК 327(477:437.1/.2)"312"(045)

УКРАЇНСЬКО-ЧЕСЬКІ ВІДНОСИНИ В КОНТЕКСТІ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ ДО ЄС

Коршунова С. В.,

студентка 2 курсу спеціальності «Міжнародні відносини» Маріупольського державного університету


Дипломатичні відносини між Україною та новоутвореною Чеською Республікою були встановлені у січні 1993 року, однак історія українсько-чеських взаємин сягає в глибину століть. На нинішньому етапі взаємини між двома країнами характеризуються динамічним розвитком співробітництва в політичній, економічній і культурній сферах, активним формуванням договірно-правової бази, а також підтримкою Чехією інтеграційного процесу України до ЄС.

З 1 травня 2004 р. Чехія є членом Європейського союзу, в 2009 р. вперше отримавши можливість стати (на півроку) головуючим його членом, що є додатковим доказом динамічного розвитку країни у XXI ст. Результати так званого Євробарометра, який веде Конфедерація європейського підприємництва BusinessEurope, що об'єднує 40 національних спілок роботодавців з 34 країн Європи, підтвердили те, що вже давно стало очевидним: Чехія одна з тих країн, які найкраще впоралися з кризою [1]. Вона зберегла конкурентоспроможність, займаючи міцну позицію по таких ключових загальноєвропейським показниками, як експортна ефективність. Навіть незважаючи на найбільшу чеську проблему - надто щедру соціальну політику, що виливається у зростання дефіциту державних фінансів, і тут Чехія посідає 10-е місце. Проте, по продуктивності праці Чехія займає, за твердженням Євробарометра, лише 22-е місце [2].

Для України, отримання статусу повноцінного члена Європейського союзу як стратегічна мета, була вперше задекларована Президентом України Віктором Ющенко одразу ж після його обрання на початку 2005 р. Чехія, в свою чергу, завжди показувала своє позитивне ставлення з приводу вступу України до ЄС. На підтвердження цього в 2007 р. міністри закордонних справ України і Чехії Борис Тарасюк і Карел Шварценберг підписали Спільну заяву про співробітництво з реалізації Плану дій Україна-ЄС. Під час переговорів українська сторона висловила вдячність за послідовну допомогу Чехії в європейських та євроатлантичних прагненнях України, а також надії на таку ж допомогу в переговорному процесі щодо укладення нової базової Угоди між Україною і ЄС, і підписання та ратифікації угод України з ЄС у візово-реадмісійній сфері.

У 2008 році Чеська Республіка також підтримує подальше поглиблення відносин між ЄС та України і, крім того, ідею можливого членства України в ЄС. Але з іншого боку, неодноразово зазначалося, що Україна має докласти багато зусиль, щоб наблизитися до європейської інтеграції, перш за все налагодити свою внутрішню політику і однозначно висловлюватися стосовно вступу до ЄС. Перспективи зближення між Україною та ЄС залежать від того, як Україна буде проводити реформи і боротися з корупцією. Так відзначили представники ЄС в Празі, де 6 лютого 2009 р. відбулося засідання трійки ЄС-Україна [4].

2010 р. для України став менш продуктивним у відносинах з чеською стороною. 29 листопада 2010 р. відбулася зустріч міністра закордонних справ Чехії Карла Шварценберга з прем'єр міністром України Миколою Азаровим, в ході якої МЗС Чеської Республіки повідомило, що стурбовані подальшим розвитком двосторонньої співпраці з Україною. Відносини особливо загострилися після надання Чехією політичного притулку екс-міністру економіки Богдану Данилишину. Генпрокуратура Україна інкримінує Данилишину заподіяння державі збитків на кілька мільйонів гривень за проведення декількох держзакупівель у одного учасника.

У чеському зовнішньополітичному відомстві виданню Kyiv Post повідомили, що надання притулку відноситься до повноважень Міністерства внутрішніх справ, яке «через право на приватність не оприлюднює своїх рішень про надання притулку», - пояснили в чеському МЗС і додають, що «така процедура базується на законах Чеської республіки і міжнародної Конвенції про статус біженців (1951 р.)»[6]. Чеська Республіка, як і Україна, є учасником Конвенції. Надання Богдану Данилишину політичного притулку в Чехії означає, що Європа визнала наявність в України вибіркового застосування правосуддя для переслідування політичних опонентів влади. Це істотно впливає на авторитет України в очах європейського співтовариства.

Н саміті ЄС-Україна, що проходив в Брюсселі 22 листопада 2010 р., Європейський Союз надав Україні План дій щодо введення безвізового режиму для короткострокових поїздок українських громадян до країн ЄС. Президент Віктор Янукович, що був присутній на саміті, запевнив, що Україна швидко впорається з вимогами на 2011 р. і успішно відзвітує перед Європейським Союзом.

Таким чином, двостороннє співробітництво України і Чехії має досить різноплановий характер і відрізняється, різним рівнем інтенсивності. Переживаючи фазу активного співробітництва протягом початку 2000-х рр., коли Чеська сторона активно підтримувала євроінтеграційні прагнення України. Та спаду, коли ситуація трохи погіршилася, як за останній рік у зв'язку з недовірою чеського уряду до української судової системи, а також критиці політики нинішнього президента. Таке ставлення Чехії викликало стурбованість ситуацією в Україні багатьох інших держав, вони впевнені, що така тактика Чехії має стати «дзвінком» для Києва. Але незважаючи на це двосторонні відносини остаються важливими для обох країн.

 

Список використаних джерел

1. Бирюков М. М. Европейский Союз, Евроконституция и европейское право / М. М. Бирюков. — М. : Научная книга, 2006. — С. 156-161.

2.  Европейский союз: Справочник–путеводитель / Под ред. О. В. Буториной, Ю. А. Борко, И. Д. Иванова. — 2-е изд. — М. : Издат. дом «Деловая литература», 2003. — С. 114—120.

3.  Малиновська О. А. Україна, Європа, міграція: міграції населення України в умовах розширення ЄС / О. А. Малиновська. — К., 2001. — С. 13—16.

4.  Угода про партнерство та співробітництво (УПС) між Україною та ЄС та інтеграція України до Європи все ще викликають запитання // Інформаційний бюлетень Українсько-Європейського консультативного центру з питань законодавства (UEPLAC). — Випуск 4. — К. : Альма-матер, 2000. С. 13—14.

5.  Україна прагне асоціації з ЄС у 2011 році [Електронний ресурс ]. — Режим доступу : http://www.bbc.co.uk/ukrainian/news/2010/11/101122_eu_ukraine_oh.shtml. — Назва з екрану.

Категорія: Зовнішня політика України на сучасному етапі | Дата: 11.03.2011
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Copyright Istfak-MDU © 2008-2024